10 Kasım 2010 Çarşamba

Ambalaj atıkları çöp değildir!!!

Afiyetle, keyifle yiyoruz yemeklerimizi doyuyoruz doymasına ama hep sıra geliyor toplamaya, sakince yediklerini hazmetmek isterken insan başlıyor yine bir koşturmaca... Her evde böyle değil mi ama? Bir de mutlaka biri laf atar ortaya “Biz yedik Allah artırsın, sofrayı kuran kaldırsın"diye, sonra iş başa düşer bir anda!

Haydi toplayalım masamızı, atalım çöplerimizi ama önce bir inceleyelim ne çöp ne değil diye?

Mesela cam, plastik, metal, kağıt/karton ve kompozit (içecek kartonu, cips çerez paketi) gibi ambalaj atıkları çöp değildir!

Onlar geri dönüştürülebilir, böylece doğal kaynaklarımız ve çevre korunur, enerji tasarrufu sağlanır, ülke ekonomisine değer katılır, iş olanağı yaratılır... Yani ıslak çöpünüzden ayrı paketlediğiniz ambalajlar ile nelere nelere vesile olursunuz!!!

Bu kapsamda Çevko’nun Yerel Yönetimler ile beraber sürdürdüğü iş birliği kapsamında artık kent sakinlerinin ambalaj atıklarının toplanacağı kendi apartmanlarına özel bir günü var.

Ambalaj atıklarımızı ayrıştırmak için belediyeler, her haneye (~50 x ~90 boyutlarında) yine geri dönüşüm ile üretilmiş torbalar dağıtıyor. Bu torbaları bir hafta süre ile ambalaj atıkların ile dolduruyor ve bize ayrılan gün apartman görevlimize teslim ediyor veya çöp kutusuna atıyoruz. Geri dönüşümlü olması sebebiyle torba, rengi ve dokusu itibariyle diğer torbalardan ayrılıyor.

50 x 90 bizim aileye yetmez diyenler, buyrun size bir kaç metot!

  • UHT süt ve meyve suyu kutuları tüm katlama yerlerinden açın
  • Pet şişeleri üstlerinden bastırarak elinizle presleyin ve kapağını sıkıca kapatın.

Bu şekilde yerden ne kadar tasarruf ettiğinize şaşıracaksınız, üstelik bu uygulamayı çocuklarınız ile yapabilir ve onlara geri dönüşüm bilincini oyun ile karışık aşılayabilirsiniz!

Alışkanlık olana dek ıslak çöp yani diğer atık poşetlerinizi kontrol etmeye devam edin, farkında olmadan yoğurt kapları, salça kavanozları yanlış torbaya gidebilir ve bu alışkanlığı edinince ıslak çöp hacminizin de ne kadar azaldığına şaşıracaksınız. Ayrıca mutfak ile de sınırlı değiliz, çamaşır ve kişisel bakım ile ilgili ürün ambalajlarına da dikkat!

Bizim apartmanımızda böyle bir uygulama yok diyenler;

  • Plastik, metal, kağıt ve karton atıkların toplandığı mavi kumbaralar
  • Renklerine göre cam atıkların toplandığı yeşil-beyaz kumbaralar

artık her caddede var, sizler de atıklarınızı bu kutulara atabilir ve bu bilincin apartman sakinlerine de duyurulması amacıyla apartman yönetiminizle iletişime geçebilirsiniz.

Aman ne uğraşacağım, ben mi kurtaracağım dünyayı!!” demek yerine herkes en az bir kez denerse şayet;

  • 1 ton cam tasarrufu ile 100 litre petrolden,
  • 1 metal içecek kutusu ile 100 watt’lık bir ampulün 20 saatlik çalışarak harcadığı enerjiden tasarruf edeceğiz ve
  • 1 ton kağıt/karton tasarrufu ile 17 ağacın kesilmesini önleyeceğiz.
  • Ayrıca plastik atıklardan elyaf, su borusu ve marley üretimine destek vereceğiz.

Ben sizi ikna edemediysem detaylı bilgi için Çevko’nun Yerel Yönetimler veya Kadıköy Belediyesi Atık Yönetimi sayfasını inceleyebilirsiniz.

Unutmayın Doğa Ana’nın bizimle paylaşacağı daha çok lûtfu var yeter ki biz onun imkanlarını kısıtlamayalım, bize mucizelerini sunmasına engel olacak davranışlarda bulunmayalım!

Doğa dostu günler dilerim,

25 yorum:

nilay dedi ki...

sitenizi yeni kesfettim.
bu projeyi her alanda desteklemek lazım. Atasehir belediyesinin plastik kapak kampanyasına biz Can'dan destek veriyoruz. Kucuk kizim bile butun yaz kapak topladi.

Adsız dedi ki...

çöp disiplini yap diyorsun yani özgecim:)
biz yapıyoruz valla
bu işlerde varsa apartman görevlilerine de çok iş düşüyor.
bizimki bu konuda çok duyarlı. kağıt, plastik, hepsini ayrıştırmaya çalışıyor elinden geldiğince
apartmanın altındaki kutuya da öyle koyuyor
darısı bütün apartmanların başına:)

nesrin dedi ki...

Güzel bir konuya deginmissiniz. Soludugumuz havadaki karbodioksit oranini düsürmek icin cok önemli bir adim. Sevgiler...

Unknown dedi ki...

Sevgili Özge, bir çevre mühendisi olarak bu bilinci apartmanıma 3 senedir yaymaya çalışıyorum ama insanlar o kadar duyarsız ki, hatta maalesef belediyedekiler de öyle (tabi sorumluluk sahibi olanları tenzih ediyorum, ancak ben nedense hep sorumsuzlarla karşılaşıyorum) bu yüzden kendimce birşeyler yapmaya çalışıyorum, sadece çöpte değil, mesela bulaşık makinesinde parlatıcı yerine sirke, kimyasal tuz yerine kalın tuz kullanıyorum. deterjanlarımı alırken biyolojik parçalanabilirliğine bakıyorum ve alışverişe giderken bez çantamla gidiyorum:) bunun gibi ufak ama yararlı şeylere dikkat edersek doğaya karşı borcumuzu bi nebze ödemiş oluruz diye düşünüyorum.. sevgiler.

YeMeK vAkTi dedi ki...

son zamanlarda işyeri ve evde bende çok dikkat ediyorum bu konuya..Bizim apartmandada böyle bir uygulama yok ancak bahsettiğin gibi onları bırakabileceğimiz kutular var ilçede..duyarlılığın için teşekkür ederim

Bir Porsiyon Öykü dedi ki...

Ben de bu konuya cok hassasim ve bir donemokuyup araştırarak evdeki çöplerimi ayırmaya ve ilgili kutulara götürmeye başladım. Hem keyif alarak yapiyor hem de arkadaşlarımı da ikna etmeye calisiyordum bu konuda. Ancak sitemizin icindeki cam bidonu içine boşaltan bir çöp kayonu gordukten sonra çok hevesim kırıldı. Şimdi ne yapmalıyım diye düşünüyorum.

Özge S. dedi ki...

Hepiniz haklısınız, toplu olarak bilinçlenerek sürekli olarak bu konuya dikkat çekerek bir yerlere varabiliriz, benim inacım tam, yakın sürede iyi yerlere gelinecek! Proje yaygınlaşacak.

Nilay Hanım, oyunla karışık bilinç aşılamak bu işte!Harikasınız.

Sevgili Anne Müdürü apartman görevlisi evet belki nefret etti benden ama ben böyleyim:)

Papatya, hevesin kırılmasın lütfen, ilgili mercileri aramayı dene, cidden ilgili davranıyorlar ve hatta çözümü dahi haber veriyorlar!

Sevgili Derya, herkes aynı bilinçle hareket etse keşke,ufak ama yararlı şeyler! Çok haklısın...

Tijen dedi ki...

Mercimeği başka sebzelerle de pişirebilirsin...
(Ayrıca verdiğin bilgilere teşekkür ediyorum. Bazen ne çok çöp çıkardığımıza bakıp inanamıyorum!)

Ordanburdanhayattan dedi ki...

Özgecim geçen yıl ben de Kadıköy belediyesinden rica ettim apartmana koydurdum kutu. Ama koca apartmanda benden başka bir Allahın kulu da bir parça atmadı. Sonra kutu alındı haliyle. Ben şimdi evde topluyorum ve haftada birkaç defa yakındaki bir kumbaraya atıyorum. Herkesin bu bilince ulaşmasını diliyorum

Tümay Öztürk dedi ki...

aslında işyerinde bun açok dikkat ediyoruz ama evde de dikkat etmek lazım. Doğaya hem bakmıyoruz hem de sonra olanları düzeltmeye yada anlamaya çalışıyoruz. Çok güzel bir yazı olmuş canım...

yemekbiraşk dedi ki...

çok güzel bir konuya değinmişsiniz kalpten kutluyorum. benim yaşadığım yerde bataryalar, normal pet şişeler, plastik süt şişeleri, teneke kutular, camlar, geri dönüşüm kutusuna, yemekler komposta, kıyafetler, ayakkabılar yorgan, yastık vs. içinde belediye eve poşet yolluyor, kapının önüne çıkarıyorsunuz topluyorlar 2 ayda bir gibi ayrıca kıyafet atabileceğiniz kutular var oralara atabiliyorsunuz atladığım bir şey varmı bilmiyorum ama özellikle cezaları bile var. çöpe atamıyorsunuz camları tenekeleri. çöp dedektifleri var duyduğum zaman çok şaşırmıştım...
çöpler ise çöp fabrikası var orada yakılıyor. gören ayrıcalıklı insanlardanım :) 24 saat sönmeyen bir ateş ve ısısıyla şehirde sıcak su ve kalorifer ısıtması yapıyor. yani uzun lafın kısası böyle büyük bir, birbirine bağlı zincir şeklinde inşallah ülkemdede örnek alınır ve uygulanır. Çöp dağları oluşmaz..
sevgiler..

Benhurum dedi ki...

Oldukça faydalı bir paylaşım olmuş Özgecim:) Hepimizin çevre bilincinin gelişmesi adına bu tür paylaşımları arttırmalı ve çevremizi korumaya özen göstermeliyiz! Ancak bu sayede evlatlarımıza, torunlarımıza kısaca yeni nesil'e yok olmaya yüz tutmamış bir dünya teslim edebiliriz..
Sevgilerimle..

Swotpisces dedi ki...

En hassas olduğum konulardan biridir bu konu, teşekkürler parmak bastığınız için. Bu konuda dünyada en hassas ülke İsveçmiş, zaten ülkelerin gelişmişlik seviyesi çöp miktarı ile orantılıymış İsveçte neredeyse hiç denecek kadar az çöp çıkarmış , insanlar geri dönüşüme çok önem verirlermiş, inşallah bizler de bu konuda hassas oluruz bir nebze.

Unknown dedi ki...

Canım benim her cümlene harfiyyen katılıyorum..Aslında çok gözardı ettiğimiz fakat,geleceğimiz açısından çok ama çok önemli bir konu..
Ama insan tek başına bişey yapamıyor.Bütün olarak hareket etmek gerekiyor toplum olarak..
Belediyelerimize büyük iş düşüyor..
Keşke saçma sapan gündemler yerine,böyle ciddi meselelerle meşgul olup çözüm üretebilsek ama malesef çok fazla dikkate alınmıyor bu konular..
Duyarlılığın için tebrik ve teşekkür ediyorum..
Elimden geleni yapmaya çalışacağım inş..
Doğayı yormadan yıpratmadan yaşanacak nice günlere..
sevgilerimle..

kalpkurabiye dedi ki...

son zamanlarda okuduğum en duyarlı en güzel en doğa dostu makale..
emeklerine sağlık canım..

kemalpaşatatlısı dedi ki...

Merhaba,
Güzel ve duyarlı bir paylaşım, ne kadar çok çöp çıkarıyoruz, inanılır gibi değil.Zavallı dünya :(
Sevgilerimle...

Esma Ercengiz dedi ki...

keşke herkes bu hassasiyette olsa Özge..
bizim apartmanda da yaptık benzer bir uygulamayı.. maalesef çoğu kişinin umrunda olmadı.. üstelik biriktirip ayrıştırdığımız atıkları gelip alan da olmadı :((

Sevil Şahin dedi ki...

bu uygulamayı her yerde istiyorum
apartmanımın yöneticisi olarak el koyacağım bakalım komşular nasıl yapacak
Aslına bakılırsa oturduğum bina olarak çok ümidim yok ama olsun onlarıda bilinçlendireceğim olmasada bile ben yapacağım baka baka belki onlarda yaparlar
bunu özellikle yavrularımıza aşılamalıyız
teşekkürler canım çok iyi bir noktayı tekrar hatırlattığın için bizlere / bana..
sevgiler

Adsız dedi ki...

Useful blog website, keep me personally through searching it, I am seriously interested to find out another recommendation of it.

Behiye Sönmez dedi ki...

doğruyu söylemek gerekirse çok dikkat etmiyorum,sadece pet şişeleri ayırıyorum :(
haklısın aslında artık bu durumlara daha çok özen göstermemiz lazım..tşkler :)

çeşnici Handan dedi ki...

Kadıköy Belediyesi bizm mahallede bu uygulamayı yapıyor ama halen katılım ne yazık ki çok az.

love and smile dedi ki...

Sinir oluyorum bilinçsiz insanlara :(
Ben de evde cam kağıt ayırıyorum. Apartman görevlimiz yok. Birkaç kez belediyeye haber verip aldırttım. Şİmdi çöp kutusunun kenarına iyice düzgün torbalanmış şekilde koyuyorum ve anladığım kadarıyla toplayıcı çocuklar alıyor...

Hayatın Tatları dedi ki...

seni tebrik ediyorum. Blogunu bir süredir takip ediyordum ama bu konudaki duyarlığını kocaman bir link olmasına rağmen faketmemişim çok açmışım demekki...Ben Ankara da yaşıyorum. Burda atık ve geri dönüşüm konusunda İstanbuldaki kadar ne belediye çalışıyor nede insanlar daha duyarlı.. Evde hadi bişeyler yapmaya çalışıyorum ama işyerinde bu kadar insana bir türlü bırak artık camı plastiği bir kağıdı binbir zorluklar belediyeden getirtiğim kağıt kutularına attıramıyorum. Eee toplama ve teşvik de öyle çok randımanlı değil tabii.. Ben de en kısa zamanda çiçeği burnunda blogumda bu konuya yer vermek istiyorum. Bir kişiye bile ulaşabilsem kardır. Sevgilerle...

damlarslan dedi ki...

Bizim apartmana da birkaç hafta önce koydular. Zaten çok çok gerekli bir şeydi. Her katta bir tane var bu kutulardan. Sanırım en çok annem dolduruyor :) Biz üstkattakilerinkini bile dolduruyoruz çünkü.
Birde ofisin olduğu plazada olsa keşke diye hayıflanırım sürekli. Özellikle kağıt israfı çok büyük.
Belediyeye de o kadar yakınız ki. Bazı girişimlerde bulundum ama daha da zorlayıp plazaya getirteceğim.

MiskinKek dedi ki...

Bu teşviğiniz harika ancak ben sizinle bir olayı paylaşayım.

Bizler ne kadar bilinçli olmaya çalışsak da, bir yere kadar. Neden?

Eski mahallemizde bu uygulama yapıldı ve 2 ayrı çöp kutusu kondu. Birisi normal çöpler için, biri bu anlattığınız ambalajlılar için. Mahallece dikkatli davrandık. Herkes önemsedi bu hassas konuyu. Ancak noldu. Gece vakti, açık olan markete yürüyerek çıktığımızda bir de gördük ki, gece gelen çöp konteyneri, çöp arabasına peşi sıra attı her iki çöp kutularını :)) Pek bir önemi kalmadı.

Ve anladık ki böyle bir uygulama başlamadan evvel, bilhassa belediye çalışanlarının bu tarz konularda eğitilmesi gerekiyor.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...